Początki są zawsze najtrudniejsze: w dopiero rozpoczętych projektach informatycznych nie bardzo wiadomo jak przekształcić ambitne zamiary w planowane efekty. W tym artykule znajdziesz informacje, kiedy i jak najlepiej rozpocząć doskonalenie użyteczności.
Dlaczego produkt interaktywny powinien być użyteczny? Ponieważ wysoka użyteczność zapewnia:
...a zadowoleni klienci chętniej polecają system lub usługę innym i przekłada się to na lepsze wyniki handlowe.
W wielu przypadkach wysoka użyteczność podnosi atrakcyjność rynkową produktu lub usługi i pozwala zwiększyć przewagę nad konkurencją.
Projektowanie zorientowane na użytkownika (ang. UCD - User-Centered Design):
Najlepszym momentem na rozpoczęcie doskonalenia użyteczności produktu jest faza planowania projektu, podczas której ustala się sposób zarządzania projektem, jego cele i etapy oraz sposób alokacji zasobów na różne cele projektu.
W tym momencie najlepiej określić:
Jeśli projekt już trwa, wciąż można doskonalić jego użyteczność, np. poprzez testy z udziałem użytkowników, jednakże koszty doskonalenia będą w takiej sytuacji znacznie wyższe, niż gdyby podejście UCD zastosowano od początku prac projektowych.
Doskonalenie użyteczności jest procesem etapowym: w kolejnych krokach testuje się opracowane rozwiązania (najlepiej z udziałem przyszłych użytkowników), usuwa wykryte niedoskonałości użytkowe, i testuje ponownie aż do uzyskania oczekiwanego poziomu użyteczności.
W iteracyjnym procesie doskonalenia następuje opracowanie wewnętrznych standardów projektu, dokumentów badań i ocen użyteczności, zaleceń projektowych - jak i rozpoczęcie regularnej komunikacji z grupą przyszłych użytkowników planowanego systemu.
Doskonalenie użyteczności najprościej rozpocząć od zorganizowania testu prototypu planowanego systemu lub wybranej jego części. Pozwoli to nie tylko na ulepszenie opracowanych rozwiązań, ale przede wszystkim na nawiązanie kontaktów między projektantami a grupą użytkowników oraz wprowadzi zwyczaj pozyskiwania opinii użytkowników zanim zasadnicze rozwiązania zostaną na stałe zaimplementowane.
Wybór konkretnych metod badawczych i sposób ich zastosowania zależeć będzie od skali projektu, posiadanego doświadczenia organizacyjnego i dostępu do zaplecza techniczno-badawczego.
Dobrym sposobem ustalenia tych kwestii jest spotkanie wstępne, rozpoczynające projekt. W czasie tego spotkania powinna zostać wyłoniona osoba, która zostanie w planowanym projekcie menedżerem jakości i jednocześnie będzie odpowiadać za zapewnienie satysfakcji użytkownika końcowego.
Przygotowany plan użyteczności może być częścią planu zapewnienia jakości w projekcie, i będzie podlegać modyfikacjom w miarę postępu prac i nabywania doświadczeń realizacyjnych.
W miarę postępu prac i pojawiania się problemów z zapewnieniem użyteczności produktu, będzie potrzebne zastosowanie sprawdzonych metod doskonalenia użyteczności, dostosowanych do potrzeb Twojego projektu. Takimi metodami mogą być np.:
Opisy metod badawczych przydatnych zarówno w małych, jak i w większych projektach, można znaleźć pod powyższymi odnośnikami, a także w zestawieniu metod badawczych. Szersze opisy metod, w tym informacje o dodatkowym wyposażeniu znajdują się na ogół w przytoczonych materiałach źródłowych.
Nawet w najmniejszych projektach, o bardzo ograniczonym budżecie, istnieje możliwość uzyskania wysokich własności użytkowych produktu przez systematyczne i konsekwentne stosowanie uproszczonych metod podejścia UCD, które prezentuje ten serwis. Proste metody i gotowe do użycia narzędzia, np. standardowe formularze, zwykle dają zadowalające rezultaty i nie wymagają prawie żadnych zasobów, poza motywacją/chęcią/organizacją do ich zastosowania w projekcie.
W większych projektach nad zagadnieniami użyteczności pracuje zwykle wyznaczona osoba lub zespół, niekiedy wykorzystując posiadaną bazę laboratoryjno-pomiarową. Zaangażowanie zasobów materialnych i organizacyjnych wynika w większych projektach z częstego postrzegania jakości użytkowej jako kluczowego czynnika budującego przewagę konkurencyjną produktu.
= = =
Marcin Sikorski, 2004