Testy z udziałem użytkowników
Testowanie produktu (prototypu) przez użytkowników jest skuteczną metodą wykrywania problemów z użytecznością systemu.
Nic lepiej nie przekonuje projektantów do zmian, niż widok użytkowników zmagających się z trudnościami w obsłudze systemu. Testowanie systemu z udziałem użytkowników pozwala stwierdzić, co użytkownikom utrudnia pracę oraz określić, w jakich obszarach najbardziej konieczne są zmiany i udoskonalenia w sposobie obsługi produktu.
Aby testy z udziałem użytkowników (zwane także testami użyteczności, ang. user testing, usability testing) były efektywne, należy zorganizować je w przemyślany sposób i w odpowiednich warunkach - chociaż niekoniecznie w profesjonalnym laboratorium.
Korzyści
Podczas testów użyteczności:
- zostają zwykle wykryte wszystkie najistotniejsze problemy w obsłudze systemu, doświadczane przez reprezentatywną grupę użytkowników,
- można dokonywać pomiarów np. czasów ukończenia zadań, częstości i rodzaju popełnianych błędów, jak i określać wskaźniki opisujące główne miary użyteczności: produktywność, efektywność i poziom satysfakcji użytkowników odnośnie testowanych produktów (prototypów, systemów).
Praktyka potwierdza, że dane pochodzące od grupy reprezentatywnych użytkowników mają zwykle większą wartość niż dane z innych źródeł.
Metoda
Testowanie użyteczności polega zasadniczo na tym, że użytkownicy zaproszeni do udziału w badaniach wykonują z pomocą systemu typowe zadania robocze. Badanie odbywa się w ściśle zaplanowany sposób pod kontrolą prowadzących badanie, a przebieg pracy użytkowników jest zwykle rejestrowany na wideo.
Prowadzący badanie sporządzają raport, podający przede wszystkim listę zaobserwowanych problemów z użytecznością systemu oraz zakres zalecanych zmian dotyczących interfejsu użytkownika.
Testy prowadzi się często w specjalistycznym laboratorium, gdzie praca użytkowników z systemem jest rejestrowana na wideo, a sytuacje kończące się błędem można łatwo prześledzić wstecz, aż do ustalenia przyczyn - spowodowanych na ogół błędami w projekcie interfejsu użytkownika.
Nie mając dostępu do laboratorium, w najprostszych warunkach udany test użyteczności można przeprowadzić w zwykłym pomieszczeniu, analizując zachowania użytkownika podczas wykonywania typowych zadań roboczych z pomocą systemu (Jakob Nielsen określa to terminem discount usability).
W każdym przypadku celem badania jest stwierdzenie, w jakim stopniu przyczyną błędów popełnianych przez użytkownika są niedoskonałości interfejsu użytkownika i co należy zrobić, aby polepszyć łatwość obsługi, użyteczność i funkcjonalność systemu.
Laboratorium
Typowe laboratorium do badań użyteczności (ang. usability lab) składa się zwykle z kilku stanowisk komputerowych dla użytkowników oraz - zwykle w przyległym pomieszczeniu - aparatury rejestrującej przebieg pracy użytkowników z badanym systemem.
Rozkład dwóch typowych laboratoriów przedstawiają poniższe rysunki:
Aparatura rejestrująca składa się z kamery wideo oraz niekiedy z urządzeń dodatkowych (magnetowid, komputer, mikser wideo).
Wykonane nagranie wideo przedstawia przebieg pracy użytkownika z systemem, przy czym ekran jest dzielony na część pokazującą pracę rąk na klawiaturze lub z myszką, i część pokazującą kolejne zmiany wywołane na ekranie.
Niekiedy stosuje się dodatkową kamerę, która nagrywa mimikę oraz mowę ciała użytkownika, które sugestywnie wyrażają odczucia związane z zadaniami wykonywanymi z pomocą systemu.
Ważną częścią testów użyteczności jest odtworzenie użytkownikowi wykonanego nagrania wideo oraz zebranie od niego wyjaśnień, komentarzy i uwag związanych z wykonywanymi zadaniami, doświadczanymi trudnościami i próbami ich pokonania. Komentarze zebrane odnośnie obejrzanego nagrania pozwalają powiązać intencje użytkownika z uzyskanymi wynikami oraz wyjaśnić przyczyny popełnianych podczas pracy błędów.
Do wykonania najprostszych testów użyteczności wystarczy amatorska kamera wideo: o wartości uzyskanych wyników decydują przede wszystkim informacje pozyskane od użytkownika i sposób przeprowadzenia testu, a zwłaszcza dobór odpowiednich zadań roboczych.
Właściwie dobrane zadania testowe powinny:
- być typowe dla pracy z danym systemem,
- być ułożone kolejno od najłatwiejszego do najtrudniejszego (aczkolwiek niektórzy zalecają, aby również ostatnie zadanie było względnie łatwe),
- dotyczyć tych obszarów użyteczności systemu, z którymi wiążą się określone problemy projektowe do rozwiązania,
- być ułożone tak, aby całe badanie z udziałem użytkownika nie trwało dłużej niż 1,5 godziny.
W opisach zadań dla użytkownika powinien być podany cel zadania jako postać wyniku, który należy osiągnąć, ewentualnie z podaniem kolejnych kroków - ale nie powinny być szczegółowo podane operacje, które należy wykonać (np. „co kliknąć").
Pod koniec badania, po ukończeniu zadań testowych, użytkownicy często proszeni są o wypełnienie kwestionariusza, w którym oceniają różne aspekty dopiero co doświadczonej łatwości obsługi systemu.
Niekiedy przeprowadza się dodatkowo wywiad z użytkownikami, podczas którego przekazują oni swoje odczucia dotyczące wrażeń z pracy z systemem (prototypem) i propozycje ewentualnych zmian.
Organizacja sesji testowej:
1. Ustalenie zakresu testów:
- określenie celu badania: porównanie z innymi systemami czy też rozwiązanie konkretnych problemów projektowych,
- ustalenie możliwości dostępu do laboratorium i aparatury,
- określenie możliwości pozyskania użytkowników do testu i zapewnienia ich reprezentatywności,ustalenie zakresu zadań testowych do planowanego badania,
- ustalenie pomiarów i obserwacji do wykonania podczas badania,
- ustalenie sposobu rejestracji przebiegu badania,
- ustalenie formy wyników końcowych (raport, prezentacja).
2. Przygotowanie badania:
- pozyskanie reprezentatywnych użytkowników do udziału w sesjach testowych,opracowanie zestawu zadań testowych,
- ustalenie katalogu pomiarów do wykonania podczas testów, oraz sposobu zebrania i rejestracji danych,zaprojektowanie kwestionariuszy do wypełnienia przez użytkowników po zakończeniu badań testowych,
- przygotowanie stanowisk badawczych dla użytkowników, opracowanie sposobu rejestracji przebiegu pracy użytkowników z systemem,
- przygotowanie aparatury do rejestracji wideo i formularzy do ręcznej rejestracji danych,opracowanie sposobu obliczania wyników z testu i formy prezentacji graficznej głównych ustaleń,
- wykonanie testu pilotażowego celem zweryfikowania czasów wykonywania zadań testowych, sprawdzenia procedur obliczeniowych oraz technik rejestracyjnych.
3. Realizacja badań
- powitanie uczestników, poinformowanie o celach badania i zasadach pracy podczas testu,
- wykonywanie zadań testowych,
- rejestracja wideo z pomiarami czasu i zliczaniem błędów,zakończenie zadań testowych,
- wypełnienie kwestionariusza oceny systemu,
- zakończenie badania,
- wypłacenie gratyfikacji uczestnikom badania.
4. Analiza danych i opracowanie wyników
- analiza dokonanego nagrania wideo z udziałem użytkownika,
- kategoryzacja zarejestrowanych błędów użytkownika,
- obliczenia: analiza czasów ukończenia zadań testowych, analiza zadań niedokończonych, obliczenia statystyczne,
- przygotowanie wykresów,zastosowanie innych technik graficznych prezentujących miejsca i przyczyny występowania problemów,
- analiza zgodności opinii uczestników badania z zebranych kwestionariuszy (lub wywiadów),
- uzupełnienie wyników ocenami eksperckimi.
5. Opracowanie raportu z badania
Struktura przykładowego raportu z badań użyteczności:
- opis produktu, charakterystyka badanych użytkowników,
- opis kryteriów oceny,
- opis metody badania i metody obliczenia ocen,
- opis zastosowanych technik rejestracji,
- wyznaczenie ocen cząstkowych dla poszczególnych kryteriów,
- zestawienie zebranych ocen i wyznaczenie oceny końcowej,
- ocena opisowa wykrytych problemów,
- ranking problemów do korekty,
- czynniki dyskomfortu użytkownika,
- słabe i mocne strony produktu, uwagi końcowe, zalecenia.
Można tutaj posłużyć się szablonem raportu z badań użyteczności CIF (Common Industry Format for Usability Test Reports). Do raportu należy dołączyć wykonane nagrania wideo (lub najważniejsze jego fragmenty).
Uwagi realizacyjne
- przed badaniem należy przypomnieć użytkownikom, że ocenie podlega system, a nie uczestnicy badania,
- aparatura rejestracyjna (zwłaszcza kamera wideo) powinna być tak zainstalowana, aby jak najmniej absorbowała uwagę uczestników badania,
- prowadzący mogą udzielać pomocy uczestnikom badania dopiero wtedy, gdy wszystkie inne dostępne formy (podręcznik, system pomocy online itp.) okażą się nieskuteczne,
- niekiedy badanie rozpoczyna się od wykonania serii zadań próbnych, które są przydatne dla oswojenia się z systemem i sprawdzenia aparatury rejestrującej,
- w planowaniu procedur obliczeniowych należy uwzględnić to, że rozrzut czasów ukończenia zadań rzędu 1:10 pomiędzy poszczególnymi użytkownikami jest typowy, jak i to, że nie wszyscy użytkownicy ukończą komplet przygotowanych zadań,
- należy obowiązkowo odnotować problem z użytecznością systemu, gdy wystąpi jedna z poniższych sytuacji:
- użytkownik określił cel działania, ale mimo wysiłków nie posuwa się w jego kierunku i wskutek czego nie będzie w stanie osiągnąć go w zadanym czasie (konieczna jest pomoc prowadzącego),
- użytkownik określił cel działania i musi wypróbować kilka podejść aby znaleźć rozwiązanie, gdyż system nie sugeruje jak zacząć ani nie podpowiada kolejnych kroków,
- użytkownik określił cel działania, bezskutecznie próbuje kilku podejść, po czym rezygnuje z wykonywania zadania,uczestnik nie zmieścił się w zadanym czasie lub nie ukończył zadania (wynik zadania jest inny niż wymagany),
- uczestnik wyraża zdziwienie zachowaniem się systemu, wyraża negatywną opinię, stwierdza ze coś stanowi problem lub zgłasza propozycję zmian w ocenianym systemie,
- kwestionariusz do wypełnienia po części zadaniowej powinien być jak najprostszy i nie dłuższy niż dwie strony A4,
- zwyczajowo uczestnicy badania otrzymują gratyfikacje w postaci gotówki, bonów do księgarni lub drobnych upominków.
Podsumowanie
- Pisemny raport z wynikami badań powinien być adresowany do kierownika projektu, natomiast dla zespołu projektowego należy przeprowadzić prezentację głównych ustaleń z dyskusją i omówieniem zakresu proponowanych ulepszeń.
- Regularne testy użyteczności z udziałem docelowych użytkowników są podstawową metodą doskonalenia jakości produktów interaktywnych i powinny mieć swoje stałe miejsce w procedurach zarządzania jakością.
- Dla uzyskania wartościowych wyników z testów użyteczności kluczowe jest metodyczne podejście, a nie wartość posiadanej aparatury czy dostęp do profesjonalnego laboratorium.
= = = =
Marcin Sikorski, 2008