Metoda ta polega na opracowaniu prototypu (ang. prototype, mockup) planowanego systemu lub jego części i przedstawianiu jego kolejnych wersji do regularnej oceny przez docelowych użytkowników.
Prototypowanie jest ważnym elementem projektowania iteracyjnego zorientowanego na użytkownika, w którym zapewnienie wysokich własności użytkowych produktu osiąga się przez stałą współpracę z przyszłymi użytkownikami.
Istotnym elementem tej współpracy jest regularne testowanie i ocenianie przez użytkowników prototypowych rozwiązań, a następnie doskonalenie ich w myśl zebranych od użytkowników sugestii i propozycji usprawnień.
Iteracyjność projektowania polega także na tym, że w kolejnych cyklach prac następuje doskonalenie opracowanych rozwiązań na podstawie wyników testów i opinii użytkowników, a wyniki testów z poprzedniego etapu prac wytyczają zakres i kierunek prac w etapie następnym.
Prototypami mogą być zarówno proste szkice rysunkowe (tzw. prototypy papierowe) jak i makiety samego tylko interfejsu użytkownika, aż do prawie kompletnych rozwiązań zawierających pełną funkcjonalność danego systemu.
Prototypowanie może wystąpić w kilku odmianach, z których najpopularniejsze są dwie:
= = =
Marcin Sikorski, 2008