Kwestionariusze ankietowe (ang. user questionnaires, user surveys) są przydatnym narzędziem pozyskania opinii użytkowników o postrzeganej użyteczności produktu, jak i o sposobach jego użytkowania w zadaniach roboczych. Informacje pozyskane od respondentów przy pomocy kwestionariuszy dostarczają zespołowi projektowemu cennych wskazówek ułatwiających dostosowanie produktu do rzeczywistych potrzeb użytkowników.
kwestionariuszy daje korzyści tylko wtedy, jeżeli zebrane przy ich pomocy odpowiedzi pozwalają rozwiązać problemy dotyczące użyteczności wynikłe podczas projektowania. Z uwagi na to, że ankietowaniu podlega na ogół jedynie próbka rzeczywistych użytkowników, dla wyciągnięcia prawidłowych wniosków konieczne jest zwykle zastosowanie odpowiednich metod statystycznych, niekiedy dosyć złożonych.
Poniższy opis dotyczy przede wszystkim klasycznych kwestionariuszy papierowych, ale w znacznej części odnosi się także do badania przeprowadzanego metodami elektronicznymi.
Przygotowanie badania ankietowego przebiega w następujących etapach:
Czytelna prezentacja uzyskanych wyników jest bardzo ważna, jeśli na ich podstawie mają być podjęte istotne decyzje projektowe. Główne ustalenia należy przedstawić decydentom lub zespołowi projektowemu na wykresach opatrzonych odpowiednim komentarzem (prezentacja typu PowerPoint).
Dokładniejsze informacje należy podać w pisemnym raporcie, który będzie opisywał całość przeprowadzonego badania i szczegółowe omówienie wyników.
Przedstawione wnioski powinny wynikać z analizy statystycznej zebranych danych, a nie z subiektywnej ich interpretacji przez prowadzącego badanie.
Kwestionariusze ankietowe mogą być stosowane na dowolnym etapie prac projektowych, przy czym treść pytań dotyczy najczęściej albo oceny systemu co do którego użytkownicy mają pewne doświadczenia, albo służy zebraniu informacji, np. na temat zadań roboczych wykonywanych z pomocą systemu przez użytkowników.
Z uwagi na pracochłonność badania ankietowego, zastosowanie kwestionariuszy ma uzasadnienie przede wszystkim, gdy:
Przygotowując badanie ankietowe należy pamiętać, że w badaniach użyteczności różnica między kwestionariuszem oceny produktu oraz kwestionariuszem badania satysfakcji oraz postaw użytkownika jest bardzo płynna. Z tego powodu należy precyzyjnie określić cel badania oraz podporządkować mu treść pytań zawartych w kwestionariuszu.
Należy również mieć na uwadze, że kwestionariusze ankietowe dla użytkowników służą do zebrania subiektywnych opinii na temat produktu, natomiast nie stanowią list kontrolnych służących do oceny stopnia zgodności systemu z wcześniej udokumentowanymi wymaganiami.
= = = =
Marcin Sikorski, 2004