Wywiady grupowe, zwane też grupami panelowymi lub wywiadami zogniskowanymi (ang. focus groups) są efektywnym sposobem poznania opinii, oczekiwań i postaw użytkowników, dotyczących oczekiwanych efektów wdrożenia planowanego systemu.
Wywiad grupowy realizowany jest w małych, 5-9 osobowych grupach, dobranych przez zaproszenie docelowych użytkowników systemu. Moderator spotkania w taki sposób kieruje zbiorową dyskusją, aby poznać zwyczaje, oczekiwania i poglądy uczestników na wybrane aspekty funkcjonowania i użytkowania planowanego systemu.
Metoda wywiadu grupowego jest często stosowana przy opracowywaniu założeń dużych projektów, adresowanych do różnych grup użytkowników, lub których efekty wdrożenia mogą mieć istotne skutki społeczne.
Po przybyciu wszystkich uczestników spotkania prowadzący (moderator) przedstawia cele spotkania związane z określeniem funkcji planowanego systemu, w nawiązaniu do wyników przeprowadzonych wcześniej wywiadów indywidualnych, wyników analizy kontekstu użytkowania lub analizy zadań użytkowników.
Prowadzący tworzy przyjazną atmosferę, w której uczestnicy spontanicznie ujawniają swoje nastawienie do planowanych zmian, w tym obawy i niepokoje, oraz oczekiwania i motywacje związane z chęcią użytkowania planowanego systemu, a także ewentualnego współuczestnictwa w jego projektowaniu i testowaniu oraz zgłaszaniu propozycji usprawnień.
Wywiad grupowy, w odróżnieniu od wywiadów indywidualnych:
Spotkania z docelowymi użytkownikami, nie tylko w formie moderowanych wywiadów grupowych, odgrywają istotną rolę w projektowaniu zorientowanym na użytkownika (ang. User-Centered Design), gdzie pozyskanie przychylności i współpracy docelowych użytkowników ma kluczowy wpływ na sukces projektu i funkcjonalność planowanego systemu.
Wywiad grupowy pomaga ponadto we wczesnym ujawnieniu kwestii spornych, obaw i przyczyn określonych postaw użytkowników, które mogą zakłócić przebieg prac projektowych i stanowić czynniki ryzyka utrudniające udane wdrożenie systemu.
= = = =
Marcin Sikorski, 2004