Analiza kontekstu użytkowania, zwana dalej AKU (ang. context of use analysis) to jeden z pierwszych etapów zapewniania użyteczności.
AKU polega na zebraniu szczegółowych informacji dotyczących:
Informacje te są niezbędne w celu poprawnego określenia wymagań użytkowych dla planowanego systemu oraz określenia pozatechnicznych czynników ryzyka dla planowanego przedsięwzięcia projektowo-wdrożeniowego.
Informacje te zbiera się wstępnie podczas fazy planowania, natomiast zostają one uzupełnione i uszczegółowione na etapie analizy wymagań.
Analiza kontekstu użytkowania polega na zebraniu w odpowiednim kwestionariuszu szczegółowych informacji, m.in.:
Analizę kontekstu użytkowania najczęściej wykonuje się już po spotkaniu inicjującym projekt, z udziałem przedstawicieli firmy-klienta oraz firmy-dostawcy systemu.
Dane potrzebne do wypełnienia kwestionariusza AKU pozyskuje się w kolejnych etapach kontaktów ze środowiskiem przyszłych użytkowników systemu.
1. Spotkanie z użytkownikami
2. Obserwacje metod pracy użytkowników
3. Wywiady indywidualne z użytkownikami
4. Ankiety i kwestionariusze wypełniane przez użytkowników
Wypełniony kwestionariusz AKU, ewentualnie ilustrowany szkicami, kopiami dokumentów lub zdjęciami, stanowi pomoc dla:
AKU ma przede wszystkim zidentyfikować czynniki ryzyka dla projektu, wynikające z przyczyn organizacyjnych, środowiskowych i personalnych po stronie firmy-klienta. Takie przyczyny to np.:
- osób opracowujących specyfikację wymagań, które niekoniecznie były w przedsiębiorstwie dla którego system jest projektowany,
- dla kierownika projektu, ponieważ:
- formularz AKU dokumentuje ustalenia wstępne, na których opiera się decyzja o celowości podjęcia prac projektowych oraz o szacowanym poziomie ryzyka wiążącym się z planowanym przedsięwzięciem projektowo-wdrożeniowym,
- kontekst użytkowania na ogół ulega zmianom podczas trwania prac projektowych, co pociąga zmiany zawartości specyfikacji wymagań; śledzenie zmian techniczno-organizacyjnych w firmie, dla której system jest wykonywany pozwala na aktualizację opisu AKU i następnie aktualizację wynikającej z niej specyfikacji wymagań.
- wcześniejsze, nieudane próby wdrożenia systemów o podobnej funkcjonalności,
- braki w przygotowaniu przyszłych użytkowników systemu,
- niechęć do innowacji,
- nierozwiązane problemy organizacyjne, np. planowane lub trwające zmiany struktury organizacyjnej, zmiany obiegu dokumentów, sposobu rozliczeń itp., które na pewno wpłyną na funkcjonalność planowanego systemu i mogą spowodować konieczność kosztownych i pracochłonnych zmian w już wykonanych częściach systemu,
- wyrażanie przez przedstawicieli kierownictwa sprzecznych poglądów co do roli i funkcji planowanego systemu w przedsiębiorstwie,
- widoczne napięcia pomiędzy przedstawicielami kierownictwa a końcowymi użytkownikami systemu w przedsiębiorstwie.
Analiza kontekstu użytkowania często występuje także pod nazwą "analiza środowiska użytkowania" lub "analiza środowiska funkcjonowania systemu". Niezależnie od zastosowanej nazwy, służy ona m.in. do precyzyjnego określenia zakresu systemu, a w dalszym horyzoncie, do opracowania specyfikacji wymagań.= = = =