Prototypy papierowe (ang. paper prototyping, mockups) są to makiety papierowe interfejsu użytkownika. Są one często stosowane na wczesnych etapach projektowania, aby ocenić ogólną koncepcję projektu interakcji, w tym szczególnie sekwencje ekranów prowadzących użytkownika przez kolejne etapy zadania.
Opracowanie i test prototypu papierowego odbywa się zawsze podczas wspólnego spotkania projektantów z przedstawicielami użytkowników, prowadzonego przez moderatora. Prototyp często powstaje dopiero podczas tego spotkania, jako wynik dyskusji i oczekiwań wyrażanych przez użytkowników podczas tego spotkania.
Spotkanie mające na celu test prototypu papierowego składa się zwykle z czterech kolejnych faz. Te fazy to:
1. Swobodna dyskusja nad koncepcją systemu, jego głównymi funkcjami, kolejnością operacji, danymi potrzebnymi do ich wykonania, ograniczeniami środowiskowymi itp. W dyskusji, prowadzonej przez jednego z uczestników spotkania, powinni uczestniczyć przede wszystkich użytkownicy, mniej projektanci.
2. Projekt interakcji, w którym powstaje szkic „ścieżki przejścia" użytkownika przez kolejne etapy zadania oraz określa się sposób wprowadzenia danych i komend do systemu, jak i sposób prezentowania wyników poszczególnych operacji. Na tym etapie odbywa się także:
3. Projekt ekranów - tu kolejno powstają szkice ekranów, które prowadzą użytkownika przez kolejne etapy zadania:
4. Testowanie ekranów, polegające na tym, że kolejne arkusze-ekrany prototypu są wykorzystywane do tego, aby prześledzić wykonywanie zadania przez użytkownika.
Prototypy papierowe przydają się do oceny ogólnej koncepcji interakcji i zbadania odczuć użytkownika dotyczących bardziej obsługi (ang. feel) systemu niż jego wyglądu (ang. look).
Zaleca się zresztą, aby wygląd prototypów był celowo niedopracowany, angażując wyobraźnię użytkowników - im bardziej dopracowany wygląd, tym większe prawdopodobieństwo, iż użytkownicy skupią się właśnie na nim.
Metoda prototypów papierowych:
Wiele firm informatycznych stosuje metodę prototypów papierowych do wstępnej weryfikacji alternatywnych koncepcji projektowych dotyczących interfejsu uzytkownika.
= = = =
Marcin Sikorski, 2004