Raporty Norman Nielsen Group

Nielsen Norman Group (NN/g) jest amerykańską firmą konsultingową założoną przez trzy osoby, których w świecie HCI nie trzeba chyba nikomu przedstawiać: Jakoba Nielsena, Donalda Normana i Bruce'a Tognazziniego.

 

Na jednej z podstron Link prowadzi na zewnątrz tego serwisu witryny NN/g można znaleźć listę kilkudziesięciu raportów, traktujących o różnych aspektach użyteczności stron WWW, intranetów i pokrewnych technologii, a także metodologii User-Centered Design. Całość obraca się wokół zastosowań Internetu dla celów komercyjnych.

 

Z jednym wyjątkiem raporty dostępne są jedynie w formie elektronicznej i otrzymuje się je zaraz po zakupie jako plik PDF. Jest to przydatne, kiedy potrzebujemy danej informacji w ekspresowym tempie; niestety, oznacza to też, iż materiały trzeba wydrukować we własnym zakresie, i ich jakość nie będzie raczej tak dobra, jak profesjonalnie wydanych książek czy raportów.

 

Cena waha się od 50 do 300 dolarów w zależności od wieku i rozmiaru raportu, licencja dla całej firmy (a nie pojedynczej osoby) z reguły podwaja cenę.

 

Poniższą recenzję oparto na trzech raportach:

Pierwsze wrażenie jest, niestety, nieszczególne. Raporty prezentują się dość nijako, wyglądając bardziej jak przerobione na PDF strony WWW, niż materiał przygotowany od początku z myślą o papierowej publikacji. To dość przykra niespodzianka, szczególnie w świetle wcześniejszych komentarzy o druku. Mierny skład mści się także na zrozumieniu tekstu, przy przeglądaniu całość prezentuje się jak długi ciąg tekstu, bez wyraźnego podziału na rozdziały i podrozdziały. Również niektóre z mnóstwa ilustracji mogłyby być lepszej jakości.

 

Merytoryczna zawartość jest na szczęście dużo bardziej zadawalająca. W każdym z „Intranet Design Annuals" przedstawiono dziesięć najciekawszych intranetów z danego roku, zarówno pod kątem metodologii zapewnienia użyteczności, jak i zwykłej funkcjonalności. Publikacja opatrzona jest ilustracjami oraz komentarzami od autorów poszczególnych intranetów, lecz jako całość wydaje się nie wyczerpywać tematu.

 

Raport o mapach serwisu prezentuje się ciekawiej, gdyż zawarto w nim dodatkowo listę porad z odnośnikami do odpowiednich części raportu. Tym razem widać, iż autorzy rzeczywiście odwiedzali wszystkie prezentowane witryny. Przez raport przewijają się także ciekawe i inspirujące komentarze uczestników przeprowadzonych testów - zresztą sposób ich przeprowadzania oraz ich wady i zalety są również opisane.

 

Czy warto? Trudno powiedzieć, gdyż ceny nie są przystępne, a i same raporty nie bez wad. Jeżeli prowadzimy ważny projekt - jak np. Intranet czy korporacyjną stronę WWW - od którego to wyniku zależeć będą finanse, a może i przyszłość firmy, warto zastanowić się nad zakupem. Część raportów traktuje także o dość konkretnych tematach (wspomniane mapy serwisów, a także np. obchodzenie świąt na serwisach WWW, lub zasady projektowania sekcji „O nas"), rzadko wspominanych w innych źródłach. Tak czy inaczej, warto chyba najpierw rozejrzeć się po Internecie i księgarniach.

 

= = = =

Marcin Wichary, 2004