Planowanie użyteczności
Planowanie jest podstawowym czynnikiem zapewnienia użyteczności w projekcie informatycznym. Planowanie polega przede wszystkim na opracowaniu planu użyteczności, który uporządkuje działania planowane w tym zakresie oraz określi zadania dla członków zespołu projektowego.
Dokument „Plan zapewnienia użyteczności" stanowi podstawę
- realizacji ustaleń podjętych w tym zakresie,
- zarządzania pracami projektowymi z ukierunkowaniem na całościowe zapewnienie jakości użytkowej,
- określenia miejsca jakości użytkowej w zarządzaniu jakością w projekcie informatycznym.
Plan zapewnienia użyteczności określa ponadto:
- główne cele jakości - jako charakterystyki użytkowe oczekiwane przez docelowych użytkowników,
- kolejność i harmonogram działań,
- punkty kontrolne, plan testów, wzory raportów i innych dokumentów,
- osoby odpowiedzialne za realizację planu zapewnienie użyteczności produktu oraz sposób gospodarowania przydzielonymi na cel zasobami.
Korzyści
Plan użyteczności zatwierdzony przez kierownictwo projektu zapewnia, że prace nad doskonaleniem użyteczności będą prowadzone w planowy sposób i koordynowane przez osobę odpowiedzialną nie tylko za jakość finalnego produktu, ale także za współpracę z docelowymi użytkownikami na wszystkich etapach realizacji projektu.
Metoda
Typowy plan użyteczności zawiera:
- uzasadnienie potrzeby doskonalenia użyteczności produktu, w tym: analizę kosztów i korzyściokreślenie wpływu podwyższonej użyteczności na atrakcyjność rynkową, produktu i wyniki handlowe - zwykle na tle analizy rozwiązań konkurencyjnych
- plan prac: harmonogram działań, w tym testów użyteczności,
- osoby odpowiedzialne za poszczególne prace,
- podział zasobów na poszczególne praceopis potrzebnej infrastruktury technicznej oraz organizacyjnej, wymaganych do zrealizowania planu.
Plan użyteczności powstaje w wyniku realizacji następujących kroków:
- Spotkanie z pracownikami projektu - wyjaśnienie celów.
- Lista głównych charakterystyk użytkowych do osiągnięcia - budujących przewagę konkurencyjnąlista prac do wykonania.
- Planowane do zastosowania metody, np: testy, prototypowanie, wywiady i inne metody pozyskiwania i analizy wymagań użytkowników.
- Wstępny harmonogram prac.
- Sposób monitorowania postępu, dokumentowania, kontroli i odbioru wyników.
Plan użyteczności powinien stanowić odpowiedź na poniższe pytania:
- Kto? Kto odpowiada w projekcie za zapewnienie wysokiej użyteczności produktu i satysfakcji użytkownika końcowego?
- Co? Jaki ma być zakres prac w ramach doskonalenie użyteczności produktu?
- Jak? Jakimi środkami technicznymi i organizacyjnymi planuje się osiągnąć zakładane cele?
- Kiedy? Jak wygląda harmonogram planowanych prac?
- Za ile? Jakie środki finansowe przeznaczono do osiągnięcia zaplanowanych celów?
Plan zapewnienia użyteczności zwykle pozostaje w bezpośredniej relacji do polityki jakości firmy, co ułatwia włączenie go do funkcjonujących już w firmie planów jakości i systemów zarządzania jakością.
Uwagi
Plan zapewnienia użyteczności zwykle pozostaje w bezpośredniej relacji do polityki jakości firmy, co ułatwia włączenie go do funkcjonujących już w firmie planów jakości i systemów zarządzania jakością. Istotne jest, aby plan użyteczności opisywał planowane działania doskonalące jako proces, pozostający w bezpośrednim związku z procesami projektowania i zarządzania projektem (przedsięwzięciem).
= = = =
Marcin Sikorski, 2004
Materiały źródłowe:
Strony WWW:
Książki:
- Mayhew D., Usability Engineering Lifecycle, Morgan Kaufmann, 1999. Zobacz