Każdy z nas na pewno znalazł się chociaż raz we frustrującej sytuacji, kiedy to nie mógł sobie poradzić z obsługą jakiegoś urządzenia elektronicznego.
Mógł to być na przykład:
Próbując pokonać trudności w obsłudze użytkownik zastanawia się nieraz:
Powyższa sytuacja dobrze opisuje odczuwany stan użyteczności produktu, który decyduje o nastawieniu emocjonalnym użytkownika, uzyskiwanych wynikach pracy oraz o chęci ponownego skorzystania z danego systemu lub usługi.
Użyteczność (ang. usability) jest kombinacją czynników kształtujących odczuwane doświadczenia użytkownika w pracy z produktem. Poza oczywistym zapewnieniem bezpieczeństwa, do tych czynników należą m.in.:
Użyteczność może odnosić się do oprogramowania, serwisów WWW, usług elektronicznych - w praktyce do wszystkich systemów interaktywnych i urządzeń elektronicznych, z których korzystamy jako użytkownicy lub klienci.
Użyteczność jest często nazywana jakością użytkową, gdyż stanowi istotną część jakości produktu - i jest odczuwalna dopiero w bezpośrednim jego użytkowaniu, w rzeczywistych warunkach pracy.
Podczas projektowania użyteczność można kształtować tak samo jak inne charakterystyki produktu. Do tego celu służą metody i techniki inżynierii użyteczności, m.in.:
Z punktu widzenia handlowego użyteczność produktu na duże znaczenie: wielu klientów decyduje się na zakup tego produktu, który wydaje im się najłatwiejszy w obsłudze, a jednocześnie najbardziej poręczny i najpraktyczniejszy w codziennym użytkowaniu.
Liczne badania potwierdzają, że urządzenie dopracowane pod kątem użyteczności zapewnia użytkownikowi zauważalne korzyści:
Z powyższych powodów wiele firm informatycznych poświęca wiele uwagi stałemu doskonaleniu użyteczności i łatwości obsługi swoich produktów - z myślą o coraz lepszym dopasowywaniu ich do zmieniających się potrzeb nabywców.
= = = =
Marcin Wichary, 2004